
Perubahan musim 2010
Diterbitkan dengan izin dari Federation Internationale de l'Automobile.
Dari
2010 Formula One Sporting Regulations:
29) MENGISI BAHAN BAKAR 29,1
a) tempat mengisi bahan bakar hanya dibenarkan dalam garaj pasukan yang disediakan.
b) Tidak ada kereta yang mungkin mengisi semula minyak selepas itu telah meninggalkan pit lane untuk pertama kalinya keluar untuk perlumbaan.
c) Bahan bakar tidak boleh ditambah kepada atau dikeluarkan daripada kereta selama perlumbaan.
29,2 Tidak ada kereta mungkin mengisi semula minyak, atau mungkin dihapuskan dari tangki minyak kereta, pada tahap lebih dari 0,8 liter / detik.
29,3 pemandu boleh tetap berada dalam kereta ditempat mengisi bahan bakar tapi enjin harus dimatikan.
29,4 Setiap pasukan harus memastikan bahawa seorang pembantu dilengkapi dengan pemadam api yang sesuai dengan kapasiti yang mencukupi disediakan ditepi kereta ketika operasi mengisi bahan bakar.
6) JUARA DUNIA
29) MENGISI BAHAN BAKAR 29,1
a) tempat mengisi bahan bakar hanya dibenarkan dalam garaj pasukan yang disediakan.
b) Tidak ada kereta yang mungkin mengisi semula minyak selepas itu telah meninggalkan pit lane untuk pertama kalinya keluar untuk perlumbaan.
c) Bahan bakar tidak boleh ditambah kepada atau dikeluarkan daripada kereta selama perlumbaan.
29,2 Tidak ada kereta mungkin mengisi semula minyak, atau mungkin dihapuskan dari tangki minyak kereta, pada tahap lebih dari 0,8 liter / detik.
29,3 pemandu boleh tetap berada dalam kereta ditempat mengisi bahan bakar tapi enjin harus dimatikan.
29,4 Setiap pasukan harus memastikan bahawa seorang pembantu dilengkapi dengan pemadam api yang sesuai dengan kapasiti yang mencukupi disediakan ditepi kereta ketika operasi mengisi bahan bakar.
6) JUARA DUNIA
6,1 pemandu yang memenangi perlumbaan. Tittle akan diberikan kepada pemandu yang telah mencatat jumlah mata tertinggi, dengan mempertimbangkan semua keputusan yang diperolehi selama Acara yang sebenarnya berlaku.
6.2 gelaran pembuat juara dunia Formula Satu akan diberikan kepada mereka yang telah mencetak jumlah mata tertinggi, (lihat Perkara 13,6) yang dinyatakan.
6,3 Pembuat adalah orang (termasuk syarikat atau badan bukan berkanun) yang mencipta senarai bahagian ditetapkan dalam Jadual 3 untuk The 2009 Concorde Agreement. Yang membuat enjin atau chasis adalah nama yang diberikan kepadanya oleh para pengeluar. Kewajipan untuk merancang dan menggunakan Parts Listed tidak akan menghalang constructor daripada outsourcing desain dan / atau pembuatan Parts Listed apapun kepada pihak ketiga sesuai dengan peruntukan-peruntukan dalam Jadual 3 untuk The 2009 Concorde Agreement. Jika dibuat dari chasis tidak sama dengan enjin, gelaran akan diberikan kepada mantan yang akan selalu mendahului yang kedua atas nama kereta.
6,4 Pungutan Mata akan diberikan pada setiap acara mengikut skala berikut:
1: 25 mata
2: 18 mata
3: 15 mata
4: 12 mata
5: 10 mata
6: 8 mata
7: 6 mata
8: 4 mata
9: 2 mata
10: 1 mata
6,5 Jika perlumbaan terhenti sementara berdasarkan Perkara 41, dan tidak boleh dilanjutkan, tidak ada mata akan diberikan jika pemimpin telah menyelesaikan kurang daripada dua pusingan, setengah mata akan diberikan jika pemimpin telah menyelesaikan lebih daripada dua pusingan tetapi kurang daripada 75% daripada jarak asli dan mata penuh akan diberikan jika pendahulu telah menyelesaikan lebih daripada 75% dari jarak asli.
6.2 gelaran pembuat juara dunia Formula Satu akan diberikan kepada mereka yang telah mencetak jumlah mata tertinggi, (lihat Perkara 13,6) yang dinyatakan.
6,3 Pembuat adalah orang (termasuk syarikat atau badan bukan berkanun) yang mencipta senarai bahagian ditetapkan dalam Jadual 3 untuk The 2009 Concorde Agreement. Yang membuat enjin atau chasis adalah nama yang diberikan kepadanya oleh para pengeluar. Kewajipan untuk merancang dan menggunakan Parts Listed tidak akan menghalang constructor daripada outsourcing desain dan / atau pembuatan Parts Listed apapun kepada pihak ketiga sesuai dengan peruntukan-peruntukan dalam Jadual 3 untuk The 2009 Concorde Agreement. Jika dibuat dari chasis tidak sama dengan enjin, gelaran akan diberikan kepada mantan yang akan selalu mendahului yang kedua atas nama kereta.
6,4 Pungutan Mata akan diberikan pada setiap acara mengikut skala berikut:
1: 25 mata
2: 18 mata
3: 15 mata
4: 12 mata
5: 10 mata
6: 8 mata
7: 6 mata
8: 4 mata
9: 2 mata
10: 1 mata
6,5 Jika perlumbaan terhenti sementara berdasarkan Perkara 41, dan tidak boleh dilanjutkan, tidak ada mata akan diberikan jika pemimpin telah menyelesaikan kurang daripada dua pusingan, setengah mata akan diberikan jika pemimpin telah menyelesaikan lebih daripada dua pusingan tetapi kurang daripada 75% daripada jarak asli dan mata penuh akan diberikan jika pendahulu telah menyelesaikan lebih daripada 75% dari jarak asli.
6.6 Bagi Pemenang, pemandu pertama, kedua dan ketiga dalam Kejohanan harus hadir di FIA tahunan diberikan Hadiah.
7) DEAD HEAT
7,1 Hadiah mata diberi untuk semua kedudukan pesaing yang mengikat seri, dan akan ditambah bersama-sama dan dibahagi sama rata.
7,2 Jika dua atau lebih pengeluar atau pemandu menamatkan musim dengan jumlah mata yang sama, tempat yang lebih tinggi di kejohanan harus diberikan kepada:
a) pemegang jumlah terbesar tempat pertama,
b) jika jumlah tempat pertama adalah sama, pemegang jumlah terbesar tempat,
c) jika jumlah tempat kedua adalah sama, pemegang jumlah terbesar tempat ketiga dan seterusnya sampai muncul seorang pemenang.
d) jika prosedur ini gagal untuk menghasilkan keputusan, FIA akan mencalonkan pemenang berdasarkan kriteria seperti yang dianggapnya berpadanan.
33) kelayakan PRAKTEK
33,1 kelayakan sesi latihan yang akan berlangsung pada hari sebelum perlumbaan 14,00-15,00. Sesi akan dijalankan sebagai berikut:
a) Dari 14,00-14,20 (Q1) semua kereta akan dibenarkan di litar dan pada akhir tempoh ini lapan kereta yang paling lambat akan dilarang mengambil bahagian lebih lanjut dalam sesi. Pusingan lapan belas dicapai oleh kereta - kereta yang terkemudian akan dihapuskan.
b) Dari 14,27-14,42 (Q2) lapan belas kereta yang tersisa akan dibenarkan di trek dan pada akhir tempoh ini lapan kereta yang paling lambat akan boleh mengambil bahagian lebih lanjut dalam sesi. Pusingan dicapai oleh kereta - kereta yang terlewat sepuluh kemudian akan dihapuskan.
c) Dari 14,50-15,00 (Q3) sisa sepuluh mobil akan dibenarkan di trek. Prosedur di atas didasarkan pada suatu Kejohanan daripada 26 kereta. Jika 24 kereta yang dimasukkan tujuh akan dikeluarkan selepas Q1 dan Q2 dan jika 22 kereta yang dimasukkan hanya enam kereta akan dikeluarkan selepas Q1 dan Q2.
33,2 Setiap pemandu kereta yang berhenti di litar saat sesi kelayakan tidak akan dibenarkan untuk mengambil bahagian. Setiap kereta yang berhenti di litar semasa sesi kelayakan, dan yang kembali ke pit sebelum akhir sesi, akan diadakan di parc Ferme hingga akhir sesi.
22) UJIAN LITAR DAN TEROWONG ANGIN
22,1 a) ujian litar akan dianggap sebagai waktu yang dilakukan oleh pesaing dalam Kejohanan dengan pengecualian:
i) promosi ataupun demonstrasi dilakukan dengan menggunakan tayar khusus yang disediakan untuk tujuan ini oleh pembekal yang dilantik;
ii) Dalam hari ujian latihan, yang dilakukan di tapak yang telah diluluskan oleh FIA Formula 1. dan antara akhir Acara terkini Kejohanan dan 31 Disember tahun yang sama, pemandu tersebut tidak mempunyai berkompetisi di lebih dua Kejohanan Dunia F1 acara;
iii) enam kali dalam satu hari uji aerodinamis dilakukan pada garis lurus yang diluluskan FIA atau tapak antara 1 Januari 2010 dan akhir Acara terkini Kejohanan. Setiap hari-hari ini biasa diganti selama empat jam angin-pada skala penuh ujian terowong angin harus dilaksanakan dalam satu tempoh dua puluh empat jam.
b) Tidak ada pesaing dapat melaksanakan lebih dari 15.000 km dari trek percubaan selama tahun kalendar.
7,2 Jika dua atau lebih pengeluar atau pemandu menamatkan musim dengan jumlah mata yang sama, tempat yang lebih tinggi di kejohanan harus diberikan kepada:
a) pemegang jumlah terbesar tempat pertama,
b) jika jumlah tempat pertama adalah sama, pemegang jumlah terbesar tempat,
c) jika jumlah tempat kedua adalah sama, pemegang jumlah terbesar tempat ketiga dan seterusnya sampai muncul seorang pemenang.
d) jika prosedur ini gagal untuk menghasilkan keputusan, FIA akan mencalonkan pemenang berdasarkan kriteria seperti yang dianggapnya berpadanan.
33) kelayakan PRAKTEK
33,1 kelayakan sesi latihan yang akan berlangsung pada hari sebelum perlumbaan 14,00-15,00. Sesi akan dijalankan sebagai berikut:
a) Dari 14,00-14,20 (Q1) semua kereta akan dibenarkan di litar dan pada akhir tempoh ini lapan kereta yang paling lambat akan dilarang mengambil bahagian lebih lanjut dalam sesi. Pusingan lapan belas dicapai oleh kereta - kereta yang terkemudian akan dihapuskan.
b) Dari 14,27-14,42 (Q2) lapan belas kereta yang tersisa akan dibenarkan di trek dan pada akhir tempoh ini lapan kereta yang paling lambat akan boleh mengambil bahagian lebih lanjut dalam sesi. Pusingan dicapai oleh kereta - kereta yang terlewat sepuluh kemudian akan dihapuskan.
c) Dari 14,50-15,00 (Q3) sisa sepuluh mobil akan dibenarkan di trek. Prosedur di atas didasarkan pada suatu Kejohanan daripada 26 kereta. Jika 24 kereta yang dimasukkan tujuh akan dikeluarkan selepas Q1 dan Q2 dan jika 22 kereta yang dimasukkan hanya enam kereta akan dikeluarkan selepas Q1 dan Q2.
33,2 Setiap pemandu kereta yang berhenti di litar saat sesi kelayakan tidak akan dibenarkan untuk mengambil bahagian. Setiap kereta yang berhenti di litar semasa sesi kelayakan, dan yang kembali ke pit sebelum akhir sesi, akan diadakan di parc Ferme hingga akhir sesi.
22) UJIAN LITAR DAN TEROWONG ANGIN
22,1 a) ujian litar akan dianggap sebagai waktu yang dilakukan oleh pesaing dalam Kejohanan dengan pengecualian:
i) promosi ataupun demonstrasi dilakukan dengan menggunakan tayar khusus yang disediakan untuk tujuan ini oleh pembekal yang dilantik;
ii) Dalam hari ujian latihan, yang dilakukan di tapak yang telah diluluskan oleh FIA Formula 1. dan antara akhir Acara terkini Kejohanan dan 31 Disember tahun yang sama, pemandu tersebut tidak mempunyai berkompetisi di lebih dua Kejohanan Dunia F1 acara;
iii) enam kali dalam satu hari uji aerodinamis dilakukan pada garis lurus yang diluluskan FIA atau tapak antara 1 Januari 2010 dan akhir Acara terkini Kejohanan. Setiap hari-hari ini biasa diganti selama empat jam angin-pada skala penuh ujian terowong angin harus dilaksanakan dalam satu tempoh dua puluh empat jam.
b) Tidak ada pesaing dapat melaksanakan lebih dari 15.000 km dari trek percubaan selama tahun kalendar.
c) Tidak ada trek percubaan boleh berlaku antara awal minggu sebelum Acara pertama Kejohanan dan 31 Disember tahun yang sama dengan pengecualian seterusnya. Jika pasukan menyatakan bahawa salah satu pemandu harus diganti dengan pemandu yang lain, tidak menyertai perlumbaan dalam F1 dalam dua tahun kalendar sebelumnya, satu hari lagi percubaan akan dibenarkan antara awal minggu kedua dahulu kejohanan dan Kejohanan terkini. Berikut harus diperhatikan:
- Setiap hari seperti itu hanya boleh dilakukan oleh pemandu baru dan mungkin tidak akan terjadi di litar perlumbaan pada tahun kejohanan ini.
- Setiap hari seperti itu mungkin hanya berlangsung dalam jangka masa 14 hari sebelum substitusi dan 14 hari selepas substitusi telah berlaku.
- Jika sebuah pasukan, selepas menyatakan pemandu dan melakukan ujian, tidak kemudian memasuki perlumbaan dengan driver baru, pasukan akan dihukum dengan pengurangan satu hari daripada pra-musim lagu percubaan hari sedia pada tahun berikutnya .
d) Selama ujian kereta semua harus dilengkapi dengan ECU FIA. oleh Perkara 8.2 tahun 2009 FIA Formula One Technical Regulations.
e) Tidak ada trek percubaan dibenarkan di lokasi yang waktu ini tidak diluluskan untuk digunakan oleh kereta - kereta Formula 1. Dalam rangka untuk memastikan bahawa keadaan tempat lesen dihormati sepanjang waktu selama percubaan, pesaing yang diperlukan untuk memberitahu FIA jadual ujian mereka agar pemerhati boleh dilantik bila diperlukan.
f) Selama ujian percubaan Formula Satu:
- Setiap hari seperti itu hanya boleh dilakukan oleh pemandu baru dan mungkin tidak akan terjadi di litar perlumbaan pada tahun kejohanan ini.
- Setiap hari seperti itu mungkin hanya berlangsung dalam jangka masa 14 hari sebelum substitusi dan 14 hari selepas substitusi telah berlaku.
- Jika sebuah pasukan, selepas menyatakan pemandu dan melakukan ujian, tidak kemudian memasuki perlumbaan dengan driver baru, pasukan akan dihukum dengan pengurangan satu hari daripada pra-musim lagu percubaan hari sedia pada tahun berikutnya .
d) Selama ujian kereta semua harus dilengkapi dengan ECU FIA. oleh Perkara 8.2 tahun 2009 FIA Formula One Technical Regulations.
e) Tidak ada trek percubaan dibenarkan di lokasi yang waktu ini tidak diluluskan untuk digunakan oleh kereta - kereta Formula 1. Dalam rangka untuk memastikan bahawa keadaan tempat lesen dihormati sepanjang waktu selama percubaan, pesaing yang diperlukan untuk memberitahu FIA jadual ujian mereka agar pemerhati boleh dilantik bila diperlukan.
f) Selama ujian percubaan Formula Satu:
- prosedur bendera merah harus dihormati;
- tidak ada jenis kenderaan lain dibenarkan di trek;
- harus dilakukan untuk memastikan bahawa cadangan mengenai perkhidmatan kecemasan terperinci dalam Perkara 16 dari Lampiran H ke Kod yang diikuti.
g) Jika insiden berlaku selama pengujian, Lampu Amaran Perubatan yang Terang dinyalakan menunjukkan dirinya memerlukan pemeriksaan di pusat perubatan litar tanpa penangguhan.
h) Dengan pengecualian daripada ujian skala penuh dibenarkan dalam 22,1
(a) tidak ada ujian terowong angin boleh dilakukan dengan menggunakan model skala yang lebih besar daripada 60 peratus daripada saiz penuh.
i) Tidak ada percubaan terowong angin boleh dilakukan dengan kelajuan melebihi 50 meter / detik.
25) PENAWARAN BAN DALAM DAN TYRE PENGEHADAN CHAMPIONSHIP SELAMA EVENT
25,1 TAYAR
g) Jika insiden berlaku selama pengujian, Lampu Amaran Perubatan yang Terang dinyalakan menunjukkan dirinya memerlukan pemeriksaan di pusat perubatan litar tanpa penangguhan.
h) Dengan pengecualian daripada ujian skala penuh dibenarkan dalam 22,1
(a) tidak ada ujian terowong angin boleh dilakukan dengan menggunakan model skala yang lebih besar daripada 60 peratus daripada saiz penuh.
i) Tidak ada percubaan terowong angin boleh dilakukan dengan kelajuan melebihi 50 meter / detik.
25) PENAWARAN BAN DALAM DAN TYRE PENGEHADAN CHAMPIONSHIP SELAMA EVENT
25,1 TAYAR
Sebuah pengilang tayar tunggal telah dipilih oleh FIA untuk 2008, 2009 dan 2010 musim jemputan untuk mengikuti tender untuk membekalkan tayar untuk semua kereta yang dimasukkan dalam Kejohanan Acara selama musim ini. Pengeluar tayar tunggal akan dipilih oleh FIA untuk musim berikutnya menyusul jemputan untuk tender untuk membekalkan tayar untuk semua kereta yang dimasukkan dalam Kejohanan Agenda durasi seperti musim berikutnya. Pembekal tayar yang dilantik harus melakukan untuk menyediakan:
- Dua spesifikasi tayar cuaca kering di setiap Event, masing-masing yang harus menjadi satu sebatian homogen dan jelas dibezakan daripada satu sama lain ketika kereta berada di trek;
- Salah satu spesifikasi antara tayar pada setiap Event yang harus menjadi satu sebatian homogen;
- Salah satu spesifikasi tayar cuaca lembap pada setiap Event yang harus menjadi satu sebatian homogen;
- Dua spesifikasi tayar cuaca kering di setiap Event, masing-masing yang harus menjadi satu sebatian homogen dan jelas dibezakan daripada satu sama lain ketika kereta berada di trek;
- Salah satu spesifikasi antara tayar pada setiap Event yang harus menjadi satu sebatian homogen;
- Salah satu spesifikasi tayar cuaca lembap pada setiap Event yang harus menjadi satu sebatian homogen;
25,2 bilangan tayar:
Selama tidak Event pemandu boleh menggunakan lebih daripada sebelas set tayar cuaca kering, empat set tayarn menengah dan tiga set tayar cuaca basah. Tidak ada pemandu boleh menggunakan lebih daripada dua set masing-masing spesifikasi dari tayar cuaca kering selama P1 dan P2. Satu set tayar akan dianggap terdiri daripada dua depan dan dua ban belakang yang semuanya harus spesifikasi yang sama.
25,3 Kawalan tayar:
a)semua tayar yang digunakan mesti ditandai dengan pengenalan yang unik disisi luar tayar.
b) Selain dalam kes Force Majeure, semua tayar yang ditujukan untuk penggunaan di litar harus ditunjukkan kepada FIA bagi pemeriksaan teknikal sebelum akhir awal scrutineering.
c) Pada setiap saat selama Event, dan atas kebijaksanaan mutlak, delegasi teknikal FIA boleh memilih alternatif tayar cuaca kering yang akan digunakan oleh setiap pasukan atau pemacu dari antara persediaan pembekal tayar yang dilantik telah hadir dalam Event.
d) Seorang pesaing yang ingin mengganti satu tayar mesti ditunjukkan kedua delegasi teknikal FIA.
e) Penggunaan tayar tanpa pengenalan yang tepat boleh mengakibatkan kedudukan dalam kotak penalti atau pengecualian daripada perlumbaan.
f) hanya dibenarkan jenis peranti pemanas selimut tayar yang menggunakan elemen pemanas resistif. Elemen pemanas hanya boleh bertindak atas permukaan tayar luar.
Selama tidak Event pemandu boleh menggunakan lebih daripada sebelas set tayar cuaca kering, empat set tayarn menengah dan tiga set tayar cuaca basah. Tidak ada pemandu boleh menggunakan lebih daripada dua set masing-masing spesifikasi dari tayar cuaca kering selama P1 dan P2. Satu set tayar akan dianggap terdiri daripada dua depan dan dua ban belakang yang semuanya harus spesifikasi yang sama.
25,3 Kawalan tayar:
a)semua tayar yang digunakan mesti ditandai dengan pengenalan yang unik disisi luar tayar.
b) Selain dalam kes Force Majeure, semua tayar yang ditujukan untuk penggunaan di litar harus ditunjukkan kepada FIA bagi pemeriksaan teknikal sebelum akhir awal scrutineering.
c) Pada setiap saat selama Event, dan atas kebijaksanaan mutlak, delegasi teknikal FIA boleh memilih alternatif tayar cuaca kering yang akan digunakan oleh setiap pasukan atau pemacu dari antara persediaan pembekal tayar yang dilantik telah hadir dalam Event.
d) Seorang pesaing yang ingin mengganti satu tayar mesti ditunjukkan kedua delegasi teknikal FIA.
e) Penggunaan tayar tanpa pengenalan yang tepat boleh mengakibatkan kedudukan dalam kotak penalti atau pengecualian daripada perlumbaan.
f) hanya dibenarkan jenis peranti pemanas selimut tayar yang menggunakan elemen pemanas resistif. Elemen pemanas hanya boleh bertindak atas permukaan tayar luar.
25,4 Penggunaan tayar:
a) Setiap pemandu akan diberikan di tiga set tayar cuaca kering untuk digunakan selama P1 dan P2. Ini adalah satu-satunya tayar cuaca kering yang boleh digunakan semasa sesi ini. Satu set dari "perdana" spesifikasi harus dikembalikan kepada pembekal tayar sebelum memulakan P2 dan satu set setiap spesifikasi sebelum memulakan P3. Jika tayar tambahan digunakan (lihat Perkara 19,1 (b) ia harus menggunakan tayar yang diberikan untuk pemandu diganti.
b) Setiap pemandu akan ditempatkan lapan lebih set tayar cuaca kering, empat daripada masing-masing spesifikasi, untuk digunakan selama acara. Namun, masing-masing satu set spesifikasi harus dikembalikan kepada pembekal tayar sebelum memulakan sesi latihan kelayakan dan tidak boleh digunakan selama acara.
c) Sebelum memulakan sesi latihan kelayakan kedua dan tayar basah hanya boleh digunakan selepas telah dinyatakan basah oleh pengarah lomba.
d) Pada awal perlumbaan. kereta masing-masing yang mengambil bahagian dalam Q3 harus dipasang dengan tayar yang pemandu diletakkan dalam grid waktu. Ini hanya akan diperlukan jika tayar cuaca kering digunakan untuk menetapkan grid waktu dan jika cuaca kering digunakan pada awal perlumbaan. Tayar tersebut rosak selama Q3 akan disemak oleh delegasi teknikal FIA yang akan memutuskan, atas kebijaksanaan mutlak, apakah boleh digantikan dan, jika demikian, yang tayar mereka harus diganti.
e) Kecuali dia telah menggunakan intermediate atau tayar basah selama perlumbaan, setiap pemandu harus menggunakan setidaknya satu set dari masing-masing spesifikasi tayar cuaca kering selama perlombaan.
f) Jika berlumba bermula di belakang safety car kerana hujan lebat (lihat Perkara 40,14), atau kembali mengikut Perkara 42,5 (a), penggunaan tayar basah sampai kereta keselamatan kembali ke pit adalah wajib.
25,5 Pengujian tayar:
a) Tayar diberikantidak boleh digunakan pada rig atau kenderaan apapun (selain kereta F1 yang diluluskan F1, tentang penyingkiran apa pun jalan Simulator), baik Pasukan dimiliki atau disewa, menyediakan pengukuran kekuatan dan / atau saat-saat yang dihasilkan oleh berputar saiz penuh tayar F1, selain unik gaya vertikal, hambatan gelinding ban dan aerodinamik.
b) Tayar boleh digunakan pada uji kekuatan rig memberikan kawalan dan pemantauan oleh bibir F1 kilang untuk tujuan tunggal bukti percubaan produk mereka.
Dari 2010 Formula One Technical Regulations:
MENGENAI 4: BERAT
4,1 Minimum weight:
Berat kereta tidak boleh kurang daripada 620kg setiap masa.
4,2 Ballast: Ballast boleh digunakan asalkan itu dibuat sedemikian rupa sehingga alat-alat yang diperlukan untuk penghapusan.
4,3 Menambahkan selama perlombaan: Dengan pengecualian daripada gas yang dimampatkan, tidak ada zat boleh ditambah ke mobil selama perlombaan. Jika ia menjadi perlu untuk menggantikan salah satu bahagian daripada mobil selama perlombaan, bahagian baru tidak boleh lebih berat daripada bahagian asli.
PASAL 12: RODA DAN TAYAR
12,1 Lokasi:
Roda harus luaran terhadap rancangan Bodywork dalam paparan, dengan bahagian belakang peranti aerodinamik dihapuskan.
12,2 Bilangan Roda
Bilangan roda adalah tetap pada empat.
12,3 memasang Roda
Roda harus dibuat daripada bahan logam yang homogen dengan kepadatan minimum 1.74g/cmUPU3UPU pada 20°C. Penggunaan magnesium M18430 dilarang.
12,4 dimensi Roda
12.4.1 lebar roda harus terletak antara 305mm dan 355mm depan dan antara 365mm dan 380mm belakang.
12.4.2 Diameter roda Lengkap tidak boleh lebih daripada 660mm ketika dipasang dengan tayar cuaca kering atau 670mm ketika dipasang dengan tayar cuaca basah.
12.4.3 ebar dan diameter roda akan diukur paksi horizontal pada ketinggian, dengan roda diadakan pada kedudukan menegak dan ketika dipasang dengan tayar baru.
12.4.4 dimensi dan geometri roda harus sesuai dengan spesifikasi sebagai berikut:
- Roda minimum ketebalan 3.0mm;
- minimum ketebalan 4.0mm (diukur dari bonggol ke tepi luar dari bibir);
- Pemasangan tayar lebar adalah 12 "(304.8mm + /-0.5mm) depan; 13,7" (348.0mm + /-0.5mm) belakang;
- Roda bibir ketebalan 9mm (+ /-1mm);
- Bibir luar diameter 358mm (+ /-1mm);
- Sebuah bibir reses 1.0mm maksimum kedalaman antara jari-jari 165mm dan 173mm radius dari bibir roda dibenarkan (untuk roda jenama, logo, nombor bahagian, dll);
- Dengan pengecualian roda bibir, hanya satu profil berbalik dengan ketebalan maksimum yang dibenarkan jejari 8mm tampal daripada zon eksklusi yang ditetapkan dalam Perkara 12.4.5;
- Design roda harus memenuhi keperluan umum daripada pembekal tayar untuk mounting termasuk sensor dan injap;
12,7 Tyre Gas:
12.7.1 Tayar hanya boleh isi dengan udara atau nitrogen.
12.7.2 Setiap muat yang maksud adalah untuk mengurangkan jumlah wap air di ban dan / atau melalui gas inflasi itu dilarang.
Roda 12,8 perakitan:
12.8.1 Satu-satunya bahagian yang mungkin secara fizikal melekat pada roda di sebelah permukaan ban adalah rawatan untuk penampilan dan perlindungan, injap untuk pengisian dan pemakaian ban, keseimbangan beban, drive pasak, tekanan ban dan peranti pemantauan suhu dan spacer di di dlm kapal wajah mount spesifikasi yang identik pada semua roda paksi yang sama.
Roda 12.8.2 harus dilampirkan ke tayar dengan satu fastener. Diameter luar daripada kekang tidak boleh melebihi 105mm dan panjang axial tidak boleh melebihi 75mm. Pengikat roda mungkin tidak melampirkan atau mount bahagian ke kereta kecuali roda perakitan dijelaskan dalam Perkara 12.8.1.
12.8.3 roda lengkap harus mengandungi gas dalaman yang tetap. pembuka roda hanya boleh diaktifkan oleh gas yang termampat.
12.4.1 lebar roda harus terletak antara 305mm dan 355mm depan dan antara 365mm dan 380mm belakang.
12.4.2 Diameter roda Lengkap tidak boleh lebih daripada 660mm ketika dipasang dengan tayar cuaca kering atau 670mm ketika dipasang dengan tayar cuaca basah.
12.4.3 ebar dan diameter roda akan diukur paksi horizontal pada ketinggian, dengan roda diadakan pada kedudukan menegak dan ketika dipasang dengan tayar baru.
12.4.4 dimensi dan geometri roda harus sesuai dengan spesifikasi sebagai berikut:
- Roda minimum ketebalan 3.0mm;
- minimum ketebalan 4.0mm (diukur dari bonggol ke tepi luar dari bibir);
- Pemasangan tayar lebar adalah 12 "(304.8mm + /-0.5mm) depan; 13,7" (348.0mm + /-0.5mm) belakang;
- Roda bibir ketebalan 9mm (+ /-1mm);
- Bibir luar diameter 358mm (+ /-1mm);
- Sebuah bibir reses 1.0mm maksimum kedalaman antara jari-jari 165mm dan 173mm radius dari bibir roda dibenarkan (untuk roda jenama, logo, nombor bahagian, dll);
- Dengan pengecualian roda bibir, hanya satu profil berbalik dengan ketebalan maksimum yang dibenarkan jejari 8mm tampal daripada zon eksklusi yang ditetapkan dalam Perkara 12.4.5;
- Design roda harus memenuhi keperluan umum daripada pembekal tayar untuk mounting termasuk sensor dan injap;
12,7 Tyre Gas:
12.7.1 Tayar hanya boleh isi dengan udara atau nitrogen.
12.7.2 Setiap muat yang maksud adalah untuk mengurangkan jumlah wap air di ban dan / atau melalui gas inflasi itu dilarang.
Roda 12,8 perakitan:
12.8.1 Satu-satunya bahagian yang mungkin secara fizikal melekat pada roda di sebelah permukaan ban adalah rawatan untuk penampilan dan perlindungan, injap untuk pengisian dan pemakaian ban, keseimbangan beban, drive pasak, tekanan ban dan peranti pemantauan suhu dan spacer di di dlm kapal wajah mount spesifikasi yang identik pada semua roda paksi yang sama.
Roda 12.8.2 harus dilampirkan ke tayar dengan satu fastener. Diameter luar daripada kekang tidak boleh melebihi 105mm dan panjang axial tidak boleh melebihi 75mm. Pengikat roda mungkin tidak melampirkan atau mount bahagian ke kereta kecuali roda perakitan dijelaskan dalam Perkara 12.8.1.
12.8.3 roda lengkap harus mengandungi gas dalaman yang tetap. pembuka roda hanya boleh diaktifkan oleh gas yang termampat.
11: BRAKE SYSTEM
11,4 saluran udara: saluran udara di sekitar brek depan dan belakang akan dianggap sebagai sebahagian daripada sistem brek dan tidak akan menonjol di luar:
- sejajar dengan tanah terletak pada jarak 160mm di atas garis pusat horizontal roda;
11,4 saluran udara: saluran udara di sekitar brek depan dan belakang akan dianggap sebagai sebahagian daripada sistem brek dan tidak akan menonjol di luar:
- sejajar dengan tanah terletak pada jarak 160mm di atas garis pusat horizontal roda;
- Bila dilihat dari tepi saluran tidak boleh menonjol ke depan melebihi jari-jari 330mm dari pusat roda atau di luar radius 180mm dari pusat roda.
- Saluran mungkin tidak berputar dengan roda atau mungkin mereka, atau mounting, axially menonjol melampaui wajah luar pengikat roda ;
- Tidak ada bahagian daripada kereta, selain yang ditakrifkan secara khusus dalam fasal 12.8.1 dan 12.8.2, boleh mengaburkan bahagian apapun dari roda apabila dilihat dari luar dari kereta menuju pusat kereta baris sepanjang roda. Semua pengukuran akan dibuat dengan roda diadakan pada kedudukan menegak.
- Saluran mungkin tidak berputar dengan roda atau mungkin mereka, atau mounting, axially menonjol melampaui wajah luar pengikat roda ;
- Tidak ada bahagian daripada kereta, selain yang ditakrifkan secara khusus dalam fasal 12.8.1 dan 12.8.2, boleh mengaburkan bahagian apapun dari roda apabila dilihat dari luar dari kereta menuju pusat kereta baris sepanjang roda. Semua pengukuran akan dibuat dengan roda diadakan pada kedudukan menegak.
1 ulasan:
BILA BOLEH MASUK FI
pelangi & hujan
Catat Ulasan